SHANGHAI
środa, 11 marzec 2015 19:17

SHANGHAI

Napisane przez
Oceń ten artykuł
(1 głos)

Dane techniczne toru:

Długość: 5,451 km

Ilość okrążeń: 56

Dystans wyścigu: 305,066 km

Kierunek: prawostronny

Rekord okrążenia: 1:31:095 (Sebastian Vettel, Ferrari, 2018)

 

Tor Shanghai International Circuit znajduje się w Szanghaju we wschodniej i oczywiście najbardziej zaludnionej cześci Chi. To nadroższy tor Formuły 1 wybudowany za koszt... UWAGA... 450 mln $. Prawdopodobnie to nawet najdroższy tor na świecie. Może on pomieścić ponad 200 000 ludzi... ale niestety nigdy tyle osób nie przyszło. Czy ten tor ciekawy, na miarę swojej ogromnej wartości?

GP Formuły 1 gości na tym torze od 2004 roku. W latach 2004-2008 ten tor był jednym z ostatnich w kalendarzu, więc tutaj mogły rozstrzygać się losy mistrzowskiego tytułu. Również na tym torze było sporo różnego rodzaju wydarzeń niespodziewanych. W roku 2004 Michael Schumacher po problemach w kwalifikacjach i po starcie z pitlane nie zdobył podium a nawet punktów. To był wtedy rok dominacji tego kierowcy, gdzie na podium stanął w 15 wyścigach/18 wyścigów na podium i wygrał 13 wyścigów/ 18 wyścigów. Jak na temte chwile była to sensacja ...

W roku 2005 znów Michael Schumacher nie ukończył wyścigu, bo wypadł z toru. Swój tytuł w ostatnim wyścigu, którym były akurat wtedy Chiny, przypieczętował Fernando Alonso.

Mimo niepowodzeń Michaela Schumachera w dwóch poprzednich edycjach GP Chin, w sezonie 2006 wygrał on na tym torze. Było to wówczas jego 91 zwycięstwo w karierze i ostatnie.

W sezonie 2007 Chiny to była przedostatnia runda sezonu. Był to także sezon debiutancki dla Lewisa Hamiltona, który gdyby nie błąd podczas wyścigu i wyjazd na żwir przy wjeździe do alei serwisowej to mógłby wygrać wyścig, ale co najważniejsze nawet tytuł mistrzowski z Kimim Raikkonenem. Brakło mu wtedy 1 punktu do mistrzostwa ... Ten wyścig mógł wygrać nawet Robert Kubica, ale niestety miał awarię hydrauliki. Miał naprawdę ogromną szansę...

W roku 2008 był raczej spokojny wyścig, a wygrał po raz pierwszy na tym torze Lewis Hamilton.

W sezonie 2009 wyścig stał się jednym z pierwszych wyścigów w kalendarzu i jest tak do dzisiaj. W tamtym roku swoje pierwsze zwycięstwo dla Red Bulla odniósł Sebastian Vettel.

W roku 2010 wyścig wygrał Jenson Button. Jednak warto myślę powrócić do pierwszego wolnego treningu i wybuchu obu przednich opon w bolidzie Sebastiana Buemiego z Toro Rosso. W sumie to pękło całe zawieszenie, a opony wytlo wystrzeliły w powietrze. Stało się to po najdłuższej na tym torze prostej, liczącej przeszło ponad 1,100 km. Było to bardzo niebezpieczne i rozpoczęła się dyskusja nt. mocniejszych mocowań zawieszenia.

W roku 2011, pomimo wygranych 3 sesji treningowych i kwalifikacji, wygrał Lewis Hamilton i było to niejedno ze zwycięstw nie Sebastiana Vettela.

W roku 2012 swoje pierwsze zwycięstwo odniósł Nico Rosberg i pierwsze po odrodzeniu się ekipy Mercedesa. Przypomnę, że w latach 1954-1955 również startował Mercedes-Benz i wtedy wygrali 9/12 wyścigów w jakich startowali, ale nie prowadzono wtedy klasyfikacji konstruktorów.

W sezonie 2013 wygrał Fernando Alonso, ale w samej batalii prowadziło aż 6 kierowców: Hamilton, Massa, Hulkenberg, Button, Vettel, Alonso.

Rok 2014 to już dominacja Mercedesa i wygrana trzecia już na tym torze Lewisa Hamiltona. W wyścigu brano klasyfikację po ukończeniu 54 okrążenia, dlatego że pomachano flagą w biało-czarną szachownicę na 55 okrążeniu. Sam Lewis Hamilton zdziwił się tym faktem, zwolnił, ale pojechał dalej. Swój triumf świował okrążenie później, ale FIA potwierdziła, że klasyfikację weźmie się z 54 okrążenia.

W sezonie 2015 wyasfaltowano miejsce, gdzie swój wyścig w roku 2007 zakończył Lewis Hamilton - wjazd do alei serwisowej zastąpiono żwir asfaltem.

Jak widać tak naprawdę w każdym wyścigu coś się działo. Czy to oznacza, że ten najdroższy tor F1 i jeden z najbardziej pojemnych torów w kalendarzu jest ciekawy na miarę swojej wartości? Wygląda na to, że tak. Szkoda, że w każdym wyścigu nie było aż 200 000 kibiców...

Zwycięzcy GP Chin na torze Shanghai International Circuit:

2004 - Rubens Barrichello - Ferrari

2005 - Fernando Alonso - Renault

2006 - Michael Schumacher - Ferrari

2007 - Kimi Raikkonen - Ferrari

2008 - Lewis Hamilton - McLaren

2009 - Sebastian Vettel - Red Bull

2010 - Jenson Button - McLaren

2011 - Lewis Hamilton - McLaren

2012 - Nico Rosberg - Meredes

2013 - Fernando Alonso - Ferrari

2014 - Lewis Hamilton - Mercedes

2015 - Lewis Hamilton - Mercedes

2016 - Nico Rosberg - Mercedes

2017 - Lewis Hamilton - Mercedes

2018 - Daniel Ricciardo - Red Bull

2019 - Lewis Hamilton - Mercedes

 

 

 

Images: TRACK MAP , TRACK , TRACK 2 , TRACK 3 , TRACK 4 , TRACK 5 , TRACK 6

Czytany 2130 razy Ostatnio zmieniany wtorek, 16 kwiecień 2019 17:33