HUNGARORING
środa, 11 marzec 2015 19:19

HUNGARORING

Napisane przez
Oceń ten artykuł
(4 głosów)

Dane techniczne toru:

Długość: 4,381 km

Ilość okrążeń: 70

Dystans wyścigu: 306,630 km

Kierunek: prawostronny

Rekord okrążenia: 1:13:333 (R. Barrichello, Ferrari, 2002, stara pętla)

1:14:572 (M. Verstappen, Red Bull Racing, 2019, obecna pętla)

 

Tor Hungaroring położony w okolicach Budapesztu, około 20 km od stolicy Węgier. Jest to pierwszy tor F1 za "żelazną kurtyną", zbudowany przecież w bloku komunistycznym w 1986 roku. Gości on Formułę 1 do dnia dzisiejszego. Czy słusznie? Zapraszam na opis toru.

Zacznijmy od historii obiektu. Zbudowano go w zaledwie osiem miesięcy, co jest rekordem do dzisiaj w najszybszym zbudowaniu toru F1. Istvan Papp, czyli projektant toru zrobił go w taki sposób, że z każdego miejsca trybun widać trasę. Na pierwszą edycję przybyło aż 200 000 ludzi. Nic zresztą dziwnego, bo dla ludzi, którzy nie widzieli od ponad 40 lat wolności takie wydarzenie było ogromnym widowiskiem. Pierwsza pętla toru różniła się nieznacznie od obecnej. Pierwsza w latach 1986-1988 miała nieco krótszą prostą startową i podobny zakręt 14 jak 1 na powyższej mapce. Tak grze jest zakręt nr 3 jest dodatkowa szykana. Zakręt 12 był nieco łagodniejszy i tak naprawdę po wyjściu z 11 mamy od razu zakręt lekki w prawo i dojeżdżamy spokojnie do 13. Następnie w latach 1989-2002 jeżdżono na konfiguracji nieco krótszej, bo mającej poniżej 4 km, gdzie ubyła szykana koło zakrętu nr 3 (patrz: powyższa mapka). Kolejna i ostatnia jak na razie przebudowa miała miejsce w roku 2003 i wtedy już sporo się zmieniło. Wydłużono prostą startową i wprowadzono nieco bardziej ostry zakręt. Po wyjściu z zakrętu nr 11 jedziemy prosto, a nie jak wcześniej lekko w prawo i dojeżdżamy do zakrętu nr 12, gdzie mamy zakręt 90 stopni. Potem dojazd do 13 i znów pętla idzie normalnie.

No właśnie. Teraz przejdźmy do opisu obecnej pętli. Prosta startu-mety jest dosyć długa i możemy tutaj używać systemu DRS. Jest to tak naprawdę jedynie na tym torze miejsce do wyprzedzania, bo potem jest już znacznie gorzej w tej kwestii. Mamy mocne dohamowanie do zakrętu nr 1 i musimy dobrze wyjść z zakrętu bo od razu mamy już drugą strefę DRS, moim zdaniem totalnie bezsensowną, bo tak naprawdę nic nie daje. Teraz dosyć techniczny zakręt nr 2, gdzie trzeba uważać na trakcję. Od razu przechodzimy w zakręt nr 3 i mamy kawałek prostej i kończy się sektor nr 1.

Sektor nr 2 zaczyna się zakrętem, w którym nie widzimy zewnętrznej - nr 4. Tutaj w 2009 roku Felipe Massa zaliczył dosyć mocny wypadek. Podczas kwalifikacji do GP Węgier 2009 z bolidu Rubensa Barrichello urwała się sprężyna, która nieszczęśliwie uderzyła w kask Felipe Massy. Stracił on od razu w samochodzie przytomność i uderzył z całą siłą w bandę. Cały kask się rozwalił, Massa dostał w oko i pauzował do końca sezonu, wyścig na Węgrzech jest pod koniec lipca. Teraz wracamy już do opisu toru i zaczynamy dosyć techniczną sekcję. Szybki zakręt nr 5, kawałek prostej i mamy szykanę nr 6,7. Należy bardzo umiejętnie korzystać z tarek, gdzie jest bardzo ślisko. Teraz mamy zakręty 8,9,10,11, które tak naprawdę przechodzą w siebie bardzo łagodnie. Należy zachować odpowiedni rytm. Wychodzimy z 11 i mamy kawałek prostej, gdzie możemy trochę odpocząć. Kończy się sektor nr 2.

Sektor nr 3 zaczyna się przed zakrętem nr 12. Zakręt 90 stopniowy, znów kawałek prostej i mamy bardzo podchwytliwy zakręt nr 13, nieco ostrzejszy niż nr 2. Teraz możemy zjechać do alei serwisowej. Dohamowanie do zakrętu nr 14, ostatniego na torze, dosyć długiego łuku, gdzie musimy mieć odpowiednią trakcję. Jesteśmy znowu na prostej startu-mety.

Tor sam w sobie jest bardzo techniczny. Nie jest on szeroki i tak naprawdę nie ma gdzie na nim wyprzedzać. Cały czas zmieniamy tor jazdy, wjeżdżamy z zakrętu w zakręt. Nie mamy też dużych prędkości, no oczywiście z wyjątkiem jedynej dłuższej prostej startowej, ale nawet tutaj bardzo ciężko wyprzedzać. Ale pomimo tego, że ciężko tutaj wyprzedzać, to w ostatnich kilkunastu latach bardzo często wygrywano nie z pole position. Jako, że to GP odbywa się w lipcu, przed samą wakacyjną przerwą F1 to jest tutaj straszny upał, temperatury około 30 stopni i bezchmurne niebo. Tylko dwa wyścigi na tym torze były deszczowe - w 2006 roku i w 2014 roku. Gdy popada na tym torze, to naprawdę dzieje się niemiłosiernie dużo. Patrz chociażby rok 2014, gdzie Lewis Hamilton startował z alei serwisowej i zajął trzecie miejsce. Wygrał wtedy Daniel Ricciardom który wykorzystał słabszą formę Mercedesów. W roku 2006 wygrał Jenson Button po starcie z 14 pola. Oprócz tych dwóch wyścigów to każdy był na suchym torze. Czasami jest to procesja, ale nie wygrywano często z pierwszego pola, także walka zdarza się o najwyższe pozycje.

To tyle, jeżeli chodzi o tor Hungaroring. Ważniejsze i ciekawsze wyścigi już wymieniłem. Rok 2006, 2009 (choć w sumie wypadek Felipe Massy nie powinien się zdarzyć, ale po nim wprowadzono dodatkowe osłony na kaski) i rok 2014. Ten obiekt położony jest najbliżej polskiej granicy. Zresztą to na tym torze w 2006 roku zadebiutował w F1 Robert Kubica, to na tym torze Robert Kubica obejrzał pierwsze GP F1. Szkoda, że w swoim pierwszym wyścigu Roberta zdyskwalifikowano za niezmieszczenie się w limicie masowym samochodu, a miał szansę na dobre punkty. Warto na ten tor przyjechać i go zobaczyć. Tak samo warto oglądać GP na tym torze, bo pomimo bardzo technicznych części i małej ilości miejsc do wyprzedzania kierowcy często robią bezpardonowe ataki w przeróżnych miejscach.

W ramach ciekawostki, po sezonie 2004 każdy zwycięzca GP Węgier nie zdobył tytułu mistrza świata F1. Zobaczymy jak długo utrzyma się ta statystyka. 

Zwycięzcy GP Węgier na torze Hungaroring:

1986 - Nelson Piquet - Williams

1987 - Nelson Piquet - Williams

1988 - Ayrton Senna - McLaren

1989 - Nigel Mansell - Ferrari

1990 - Thierry Boutsen - Williams

1991 - Ayrton Senna - McLaren

1992 - Ayrton Senna - McLaren

1993 - Damon Hill - Williams

1994 - Michael Schumacher - Benetton

1995 - Damon Hill - Williams

1996 - Jacques Villeneuve - Williams

1997 - Jacques Villeneuve - Williams

1998 - Michael Schumacher - Ferrari

1999 - Mika Hakkinen - McLaren

2000 - Mika Hakkinen - McLaren

2001 - Michael Schumacher - Ferrari

2002 - Rubens Barrichello - Ferrari

2003 - Fernando Alonso - Renault

2004 - Michael Schumacher - Ferrari

2005 - Kimi Raikkonen - McLaren

2006 - Jenson Button - Honda

2007 - Lewis Hamilton - McLaren

2008 - Heikki Kovalainen - McLaren

2009 - Lewis Hamilton - McLaren

2010 - Mark Webber - Red Bull

2011 - Jenson Button - McLaren

2012 - Lewis Hamilton - McLaren

2013 - Lewis Hamilton - Mercedes

2014 - Daniel Ricciardo - Red Bull

2015 - Sebastian Vettel - Ferrari

2016 - Lewis Hamilton - Mercedes

2017 - Sebastan Vettel - Ferrari

2018 - Lewis Hamilton - Mercedes

2019 - Lewis Hamilton - Mercedes

Images: TRACKMAP , TRACK1TRACK2TRACK3TRACK4TRACK5TRACK6TRACK7TRACK8

Czytany 3204 razy Ostatnio zmieniany niedziela, 04 sierpień 2019 17:22