MONZA
środa, 11 marzec 2015 19:19

MONZA

Napisane przez
Oceń ten artykuł
(2 głosów)

Dane techniczne toru:

Długość: 5,793 km

Ilość okrążeń: 53

Dystans wyścigu: 306,720 km

Kierunek: prawostronny

Rekord okrążenia: 1:19:119 (K. Raikkonen, Ferrari, 2018)

 

Tor Autodromo Nazionale di Monza znajduje się miejscowości Monza, położonej niedaleko Mediolanu. Ten tor był już użytkowany w dwudziestoleciu międzywojennym, podobnie zresztą jak tor Spa w Belgii. Czy warto ten tor odwiedzić i czy warto oglądać to GP? Zapraszam na opis toru.

Zacznijmy od historii obiektu. Początkowo obiekt nie miał żadnych szykan, tylko miał szybkie zakręty. Ta wersja toru, którą widać na powyższym obrazku łączyła się z owalem i długość miała aż 10 km. Później dodano parę szykan, po to by zwiększyć nieco bardziej bezpieczeństwo poprzez zmuszanie kierowców do zwolnienia samochodu. GP Włoch Formuły 1 odbywa się od pierwszego sezonu F1. Przez pierwsze cztery lata nie korzystano z owala, natomiast od roku 1954 używano wersji 10 kilometrowej. Wypadek Wolfganga von Tripsa w 1961 zmienił jednak myślenie ludzi. Zakazano już na zawsze korzystania z wersji owalnej dla F1. Później nieco bardziej modyfikowano poprzez dodawanie szykan pierwotną wersję, aby zwiększyć bezpieczeństwo. W 1972 roku dobudowano szykanę Variante Ascari, na cześć włoskiego kierowcy, który zginął na tym torze w 1955 roku. Dwa lata później dodano szykanę na prostej startu-mety. W 1976 roku dodano szykanę Variante della Roggia i Variante del Rettifilo. W międzyczasie dodawano pułapki żwirowe, modyfikowano bariery. W 2000 roku powstała wersja toru, którą znamy do dzisiaj, gdzie zmodyfikowano pierwszą szykanę.

Teraz zajmijmy się opisem konfiguracji obecnej. Prosta startu-mety jest bardzo długa, dystans do pierwszego zakrętu z pierwszego pola jest bardzo długi, co często powoduje zmiany w pozycjach. Doskonale potrafi to Fernando Alonso. Ma końcu prostej mamy powyżej 350 km/h, choć Juan Pablo Montoya w 2005 roku osiągnął najwyżsżą prędkość 372 km/h. Pierwsza szykana, gdzie możemy łatwo zablokować koła, mamy potężne dohamowanie z przeciążeniem powyżej 5 G. Nico Rosberg przekonał się w wyścigu, że łatwo przestrzelić szykanę, zrobił tak dwa razy. Wyjeżdżamy z szykany i przejeżdżamy przez szybki zakręt nr 3, oczywiście bez odjęcia i kończy się sektor nr 1.

Sektor nr 2 zaczyna się szykaną Variante della Roggia. Potem wjeżdżamy w bardziej leśną sekcję z dwoma zakrętami: Lesmo I i Lesmo II. Łatwo tutaj wypaść poza tor. Wyjeżdżamy z Lesmo II i możemy użyć systemu DRS, choć jest tutaj bardzo ciasno i ciężko jest wyprzedzać. Przejeżdżamy pod słynnym owalem. Kończy się sektor nr 2.

Sektor nr 3 zaczyna się szykaną Variante Ascari, gdzie musimy złapać odpowiednio dużo przyczepności, bo czeka nas kolejna długa prosta. Dohamowanie i wjeżdżamy w najsłynniejszy na tym torze zakręt - Parabolica, gdzie musimy się odpowiednio napędzić, bo wjeżdżamy na prostą startu-mety, gdzie możemy użyć systemu DRS.

Czy były jakieś słynniejsze wyścigi? Owszem tak. Wymienię kilka z nich.

1961 - Śmiertelny wypadek. Wolfgang von Trips ponosi śmierć w wyniku wypadku z Jimem Clarkiem na drugim okrążeniu GP Włoch. Dodatkowo ginie jeszcze 15 kibiców. Ostatni rok, kiedy używano owala.

1970 - Kolejny śmiertelny wypadek. Jochen Rindt podczas kwalifikacji ginie w zakręcie Parabolica. Jest to do dzisiaj jedyny zawodnik F1, który pośmiertnie zdobył tytuł mistrza świata Formuły 1.

1976 - GP w którym wraca Niki Lauda po fatalnym wypadku w GP Niemiec 1976, po opuszczeniu dwóch rund. Zajął 4 miejsce.

1978 - Kolejny śmiertelny wypadek. Ginie Ronnie Peterson od razu po starcie w wyniku obrażeń po wypadku.

2006 - Trzecie GP dla Roberta Kubicy i pierwsze podium. Zajął obok Kimiego Raikkonena na drugim i Michaela Schumachera na pierwszym, trzecie miejsce na podium. W tym wyścigu Schumacher ogłosił swoje "pierwsze" jak się później okazało zakończenie kariery.

2008 - Pierwsze zwycięstwo Sebastiana Vettela w Formule 1. Odniósł je dla zespołu Toro Rosso. Wygrał w deszczowych kwalifikacjach i potem wygrał deszczowy wyścig.

2018 - W kwalifikacjach zostaje pobita nowa, najszybsza prędkość podczas okrążenia toru w historii Formuły 1. Kimi Raikkonen po lekko ponad rocznej przerwie pokonuje w ostatnich sekundach czasówki swojego kolegę z zespołu Sebastiana Vettela, który odmawia świętowania jego pole position. Ta prędkość średnia to: 263.587 km/h.

To tyle, jeżeli chodzi o słynniejsze wyścigi. GP na tym obiekcie odbywa się nieprzerwanie od roku 1950, czyli debiutu w F1. Tylko raz, w 1980 roku GP Włoch przeniesiono na tor Imola, bo ten obiekt był modernizowany. Także ilość GP na tym torze to aż 65. Jest to bardzo dużo i ciężko wszystkie ciekawsze wyścigi wymienić. Na tym obiekcie jednak w sumie zginęło aż 53 kierowców. Np. Alberto Ascari podczas testów w 1955 roku. Szkoda, że Bernie Ecclestone straszy odejściem GP Włoch z kalendarza, ponieważ na razie nie dogaduje się z władzami toru na Monzy. Ten obiekt naprawdę zasługuje na odbywanie się wyścigów Formuły 1. Jest to najszybszy tor w kalendarzu, średnie prędkości w wyścigu to nawet 245 km/h, mamy dużo miejsc do wyprzedzania, szybkie zakręty, szykany, gdzie należy odpowiednio zbalansować samochód. Sam byłem na tym torze. Cały czas coś się na nim dzieje, czy to przybywają kibice, czy po prostu jeżdżą samochody wyścigowe. Sam obiekt położony jest w Parku di Monza. Kraj królestwa Ferrari zasługuje na GP Włoch F1. Jeżeli usuną je z kalendarza to bez wątpienia zobaczymy masę różnego rodzaju protestów. To także ostatni w Europie wyścig i potem F1 jeździ już po świecie na przeróżne wyścigi. Z chęcią oglądam każde GP na tym torze i zachęcam każdego do odwiedzenia tego toru o obejrzenia wyścigu.

Zwycięzcy GP Włoch na torze Autodromo Nazionale di Monza:

1950 - Giuseppe Farina - Alfa Romeo

1951 - Alberto Ascari - Ferrari

1952 - Alberto Ascari - Ferrari

1953 - Juan Manuel Fangio - Maserati

1954 - Juan Manuel Fangio - Mercedes-Benz

1955 - Juan Manuel Fangio - Mercedes-Benz

1956 - Stirling Moss - Maserati

1957 - Stirling Moss - Vanwall

1958 - Tony Brooks - Vanwall

1959 - Stirling Moss - Cooper

1960 - Phil Hill - Ferrari

1961 - Phil Hill - Ferrari

1962 - Graham Hill - BRM

1963 - Jim Clark - Lotus

1964 - John Surtees - Ferrari

1965 - Jackie Stewart - BRM

1966 - Ludovico Scarfiotti - Ferrari

1967 - John Surtees - Honda

1968 - Denny Hulme - McLaren

1969 - Jackie Stewart - Matra

1970 - Clay Regazzoni - Ferrari

1971 - Peter Gethin - BRM

1972 - Emerson Fittipaldi - Lotus

1973 - Ronnie Peterson - Lotus

1974 - Ronnie Peterson - Lotus

1975 - Clay Regazzoni - Ferrari

1976 - Ronnie Peterson - March

1977 - Mario Andretti - Latus

1978 - Niki Lauda - Brabham

1979 - Jody Scheckter - Ferrari

1981 - Alain Prost - Renault

1982 - Rene Arnoux - Renault

1983 - Nelson Piquet - Brabham

1984 - Niki Lauda - McLaren

1985 - Alain Prost - McLaren

1986 - Nelson Piquet - Williams

1987 - Nelson Piquet - Williams

1988 - Gerhard Berger - Ferrari

1989 - Alain Prost - McLaren

1990 - Ayrton Senna - McLaren

1991 - Nigel Mansell - Williams

1992 - Ayrton Senna - McLaren

1993 - Damon Hill - Williams

1994 - Damon Hill - Williams

1995 - Johny Herbert - Benetton

1996 - Michael Schumacher - Ferrari

1997 - David Coulthard - McLaren

1998 - Michael Schumacher - Ferrari

1999 - Heinz-Harald Frentzen - Jordan

2000 - Michael Schumacher - Ferrari

2001 - Juan Pablo Montoya - Williams

2002 - Rubens Barrichello - Ferrari

2003 - Michael Schumacher - Ferrari

2004 - Rubens Barrichello - Ferrari

2005 - Juan Pablo Montoya - McLaren

2006 - Michael Schumacher - Ferrari

2007 - Fernando Alonso - McLaren

2008 - Sebastian Vettel - Toro Rosso

2009 - Rubens Barrichello - Brawn GP

2010 - Fernando Alonso - Ferrari

2011 - Sebastian Vettel - Red Bull

2012 - Lewis Hamilton - McLaren

2013 - Sebastian Vettel -Red Bull

2014 - Lewis Hamilton - Mercedes

2015 - Lewis Hamilton - Mercedes

2016 - Nico Rosberg - Mercedes

2017 - Lewis Hamilton - Mercedes

2018 - Lewis Hamilton - Mercedes

2019 - Charles Leclerc - Ferrari

Images: TRACKMAP1,2,3,4 , TRACK6 , TRACK7TRACK8TRACK9TRACK10TRACK11TRACK12TRACK13TRACK14 , TRACK15 , TRACK16TRACK17TRACK18TRACK19TRACK20

Czytany 2994 razy Ostatnio zmieniany niedziela, 08 wrzesień 2019 17:06